tisdag 30 november 2010

Mina sopor, vecka 3

Papper och plast, igen !
Vecka 3 ; Eftersom jag storhandlade i torsdags den 25/11, så hade jag mer sopor än vanligt.
Jag har kastat en påse redan med hushållssopor och plast. Jag köper storförpackningar av kött och köttfärs och lägger in i frysen. Av därför så blev det mycket stora plastförpackningar.
Jag handlade för ca 2000 kr och tog taxi hem från Ica maxi. Taxin gick på ca 100 kr och tänk om jag hade då haft en granne att samåka med så hade vi kunnat dela på kostnaden och färden hade blivit så mycket klimatsmartare.
Jag har inte så mycket pantflaskor och burkar, eftersom jag är klimatsmart och dricker mesta dels kranvatten, men det klart någon gång ska man ju unna sig.

Måndag den 29/11-2010 hade vi ; jag och min granne (klimatsmart familj) Vanja Hiltunen möte med Botkyrkabyggens bovärd Elisabeth Nyström. Detta skedde i träfflokalen på Notariebacken 11. Med på mötet fanns även Rebecka Hagman (miljösamordnare Botkyrka kommun), Maria Loxbo (studiefrämjandet) samt en journalist från journalisthögskolan.
Vanja och jag önskar att starta ett Vibo-projekt. Vi vill öppna en byteshandel i en lokal nära oss.
Många människor har ju saker som de inte behöver och kanske önskar att byta de i vår "bytesbo"/ "Vaihtokauppa". Detta kunde resultera att vi fick ut mer information till grannar, vänner och andra intresserade, om att vara klimatsmart. Oppettider för bytesboet till att börja med skulle tex vara måndagar 18-20.00. Besökare får information och klimatsmarta tips och "bytesbobladet" skulle ge även mer information.
Vi känner att vi vill vara med och påverka och få mer klimatsmarta familjer till Botkyrka !
Vårt förlag togs emot väldigt positivt och vi vill gärna starta projektet i januari 2011.
Jag återkommer med mer detaljer om projektet, när vi får klartecken från Botkyrkabyggen bla.

Klimatsmart så klart !
Kontakta gärna mig om du är intresserad av att vara med på fortsättningen på projekt klimatsmarta familjer i Botkyrka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar