torsdag 1 september 2011

Grindtorpsskolans klimatsmarta matsal 1/9-2011

 ​
Grindtorpsskolan har elever från förskoleklass till år 9. I skolan finns samverkansklasser, fritids samt caféverksamhet för de lite äldre eleverna. Skolan har drygt 520 elever och tar även emot elever som nyligen anlänt till Sverige.
Eftersom jag äter ofta lunch där tillsammans med min son som går i klass 7, vill jag dela med mig av erfarenheter jag har från Grindtorpsskolan. Min son säger att maten smakar bättre i skolan än hemma. Detta måste alltså undersökas....


Mats Waara kock och kökschef på restaurang Utsikten.
 
Mats berättade om att det mesta som köps in är ekologiskt. Mjölken ör ekologisk. Fisken är rättvisemärkt och man försöker att köpa närproducerade grönsaker och frukt i den mån det är ekonomiskt möjligt.
Priserna för närproducerat är mycket höga, men mycket köps in när det är säsong. Till exempel potatis och morötter. All bröd bakas i skolan och en dag då tex soppa serveras,bakas det bröd för 800 personer.
Mats är mån om att det finns variation i maten och det serveras fisk och kyckling minst en gång per vecka.
Köttet som köps in är enbart av nöt. Som förälder till barn på Grindtorpsskolan kostar maten 19 kr, övriga 43 kr.
Citat från Grindtorpsskolans hemsida ;
Näringsriktig, ekologisk och god lunch
Jag följer i stort kommunens gemensamma matsedel som är näringsberäknad men ibland gör jag anpassningar för att barnen kanske föredrar en annan smak eller sammansättning, för det viktigaste för mig är att barnen gillar maten, vågar prova och äter upp. Jag försöker tillaga så mycket som möjligt från grunden och strävar hela tiden efter att öka våra ekologiska inköp.
Varierad frukost och mellanmål
Som kock planerar jag utifrån livsmedelsverkets riktlinjer och jag använder en rullande matsedel som jag varierar efter säsong och även önskemål. Till mellanmål undviker vi att servera söta saker som kräm, soppor etc.


Alltid glad och serviceinriktad personal
 







Femstjärniga kockar

Ekologiskt mjölk
 

Sallad, tomater och gurka


Råkost



Skolans rektor Georg Trolin vid vågen som mäter matavfallet.



Hoppsan ! Anslaget som påminner om att v.34 kastades det 57 kg mat.


Barnen lär sig att kasta mat påverkar både miljö och ekonomi.


Bortkastade pengar borde kunna användas till något bättre istället...




Min lunch bestod av Kycklinggryta Thai med Cous-cous. Gott !
Mats med personal lagar verkligen god mat !




Min son Josef åt med god aptit tillsammans med sina klasskamrater.

Kiosken i skolan ; Inget godis till salu ! Däremot musli med fil och russin, ostsmörgås, frukt osv. Mycket bra !!!

 
 


Jag som förälder är mycket nöjd med Grindtorpsskolan. Även min dotter Sara som nu är 20 år, har gått på Grindtorpsskolan. Hon saknar fortfarande bla. Mats mat. Skolan byggdes om när hon gick i klass 9 och är trivsammare nu. Mattan och tejpen nära entren påminner besökarna om att detta är en skofri skola. Jag rekommenderar varmt till andra att göra ett besök på Grindtorpsskolan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar