tisdag 7 december 2010

Miljövänlig mattvätt ute, i december

Lagom till lucian och självständighetsdagen (6/12) har jag tvättat mattor ute, i söndags.
Vi Finländare har ett speciellt sätt för det också och miljövänligt dessutom !
Utanför min entre så finns det mattställ och dit släpade jag mattorna.
Sedan så kastar man mattan i ren snö, hänger upp och borstar av snön och jag lovar,
mattan blir som ny ! Detta görs i Finland om vintrar samt speciellt till julafton.
Det krävs lite extra jobb för detta men resultatet blir man mycket nöjd med. Med detta och levande ljus i fönstret (för de stupade i kriget) hade jag en angenäm självständighetsdag den 6/12.


Mattvätt vid sjön Sääksjärvi, Tammerfors i Finland


Om somrarna, så tvättar vi mattor vid sjön. Detta är en modern mattvättanläggning vid sjön. Förr i tiden tog man mattorna och tvättade vid bryggan. Till det krävs det gul såpa och borste att skura med. Vissa bryggor har även tunnor inmonterade,så att man står ergonomiskt i tunnan i vattnet. Detta saknas i Sverige och det saknar jag. Jag har tillgång till slang i mitt bostadsområde, men med det slösar jag för mycket vatten. 

En annan sak som jag saknar i Sverige är diskställ i överskåpet vid diskhon. I Finland behövs det inte separata diskställ på diskbänken. Man lägger disken direkt i skåpet över diskhon, då diskställ är inmonterat i skåpet. På så vis slipper man disken framme. Smart, visst !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar