fredag 1 oktober 2010

Finland, sommaren 2010

Min förebild är Finland, vad det gäller miljön. Så rent på stadens gator och badstränder och i princip överallt. De har inte fler papperskorgar än vi här i Sverige,men de använder papperskorgar flitigt och det syns och gatorna är fria från cigarettfimpar....




     http://www.tampere.fi/english/environmentandnature.html




Bilderna är tagna i Tammerfors, stranden Pyynikki,mitt i stan.


Denna bild är tagen 20 km från Tammerfors, vid sjön Sääksjärvi. Detta saknar jag i Sverige. Mattvätt vid sjön. Vattnet kommer från sjön och man använder grön såpa till att tvätta mattor med. Tidigare tvättades mattor på bryggan om somrarna.


Bild från Turku, Åbo. Aura-ån som delar staden Turku.


Livet på landet

Jag bodde ute på landet i ett hus. Komposten användes flitigt. Bla mina trasiga dockor utan huvud hamnade i komposten bakom huset och kylskåp krävdes ner bakom huset, inne i skogen. Men min gammelmormor återanvände mycket också, som tex underbyxor som blev disktrasor....
Ja, så var livet på landet i början av 1970.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar